Mijn workshop was gericht op een positief groepsgevoel en sociaal-emotionele vaardigheden die de groepsdynamiek bevorderen en/of versterken.

Wat ik o.a. heb gedaan is de kinderen uitleg gegeven dat de communicatie tussen mensen iemands lichaamstaal (55%), de manier waarop je iets zegt (38%) en welke woorden je kiest in je boodschap (7%) bepalend is hoe de boodschap overkomt bij iemand anders.
Met behulp van twee houten anatomie tekenpopjes heb ik ze de ‘Sta Sterk punten’ uit de ´Sta Sterk Training´ laten ervaren.

Daarna hebben we het interactief 4-hoeken-emotiespel gespeeld waarbij vier cirkels, boos, bang, blij en verdrietig in de hoeken van de klas op de grond werden gelegd. Een witte cirkel met vraagtekens erop en een oranje cirkel 'Wat kan ik eraan doen?' lagen in het midden van de klas. Ik las 12 situatie kaartjes voor en de kinderen mochten naar de cirkel lopen met het gevoel dat zij bij de situatie vinden passen.

                    ~ Je krijgt voor je verjaardag een puppy
Álle emotie cirkels waren bezet! De een had ‘n blij gevoel; haar wens kwam uit! Een ander had een bang gevoel omdat ze ooit gebeten was door een hond. Weer een ander was boos omdat dit betekende dat de hond uitgelaten moest worden en daar had hij totáál geen zin in en weer een ander was verdrietig omdat de hond die ze al heeft zich buitengesloten zou voelen.

Alleen al deze vraag gaf genoeg gespreksstof om de kinderen te laten ervaren hoe verschillend iemand kan reageren net zoals bij.…je raad het al, een grapje!
Want, wie bepaalt of een grapje, een grapje is? Wanneer is iets grappig? En wanneer niet meer? Hoe kunnen we er als groep voor zorgen dat iedereen zich fijn en veilig voelt in de klas?

Mega trots ben ik op de kinderen in de klas van Meester Mitch omdat ze zo actief mee gedaan hebben en goed geluisterd hebben naar elkaars verhalen waarbij ze elkaar troosten wanneer er heel dapper pestverleden werd gedeeld in de klas. Trots op Meester Mitch omdat ze van hem al ontzettend veel geleerd hadden over pesten omdat hij dit onderwerp het hele jaar door bespreekt met de kinderen in zijn klas.

Weet je? Gevoelens spelen een belangrijke rol in ons leven. Hierdoor wordt ons gedrag heel erg beïnvloed en daarom is het belangrijk voor kinderen om ze te leren kennen en te begrijpen omdat daarmee de sociale vaardigheden bevorderd worden zodat ze hier sterk mee om kunnen gaan.